Stichting Orgelconcerten Hengelo

Jaarverslag 2021

In het vorig jaarverslag openden wij met de zin: Het jaar 2020 gaat de geschiedenis in als “het coronajaar”. Nu in 2022 weten wij dat het corona-virus niet alleen in 2020 maar ook in 2021 ons alledaagse leven behoorlijk beheerste.
Van de 11 door ons geplande concerten in 2021 konden er toch negen orgelconcerten op gebruikelijke wijze – dat wil zeggen “fysiek met bezoekers” – doorgang vinden. Alleen het laatste concert op zaterdag 27 november 2021 met Gijs van Schoonhoven op orgel en Bennie Waanders op saxofoon, moest op het allerlaatste moment spijtig genoeg afgelast worden. In de zomerserie van 2022 konden beide musici toch hun concert in de Lambertusbasiliek uitvoeren.
Bij het eerste geplande concert in 2021 (het traditionele Bachconcert vanuit de Kristalkerk op zaterdagmiddag 31 mei) konden geen bezoekers worden toegelaten. Daarom werd er voor gekozen om dit orgelconcert op zaterdagavond 31 mei door Evan Bogerd on-line/live-stream uit te zenden. Uiteindelijk zag het orgelprogramma in 2021 er als volgt uit:

• Op zaterdagavond 31 mei bespeelde Evan Bogerd het orgel in de Kristalkerk (zie hierboven) met een speciaal Bachconcert. Bij elk van de zeven stukken gaf Evan Bogerd een korte toelichting.
  • Maarten Wilmink startte op zaterdagmiddag 26 juni de zomerserie van acht orgelconcerten vanuit de Lambertusbasiliek met werken van Vierne, Rousseau, Messiaen, Bach en Dupré.
  • De Eindhovense stadsorganist Ruud Huijbregts verzorgde op zaterdagmiddag 3 juli een orgelconcert met werken van Sweelinck, Boëly, MacMillan en Saint-Saëns.
  • Op 10 juli bespeelde Jetty Podt stadsorganist van Nijmegen en organist van de Stevenskerk aldaar – het Vermeulen-Adema orgel van de Lambertusbasiliek met orgelwerken van Bach, Franck en Mendelssohn Bartholdy.
  • Rudolf Innig, oud-direkteur van de Coesfelder Musikschule en leraar aan de Detmolder Musikhochschule was op zaterdag 17 juli onze gastorganist. In het internationale jaar van het orgel bracht hij vijf grote Europese componisten bij elkaar (Händel, Bach, Mendelssohn, Messiaen en Franck) in een “5-sterren programma”.
  • Samen met mezzosopraan Marion Röber gaf Gerrit Kommers op zaterdag 24 juli een concert onder het motto “in de leerschool van de meesters” (Jan Zwart, Mendelssohn Bartholdy, Feike Asma, Franck, Bach en Reger).
  • Met “transcripties en tango’s” van onder meer Piazzolla, Jeroen van Veen, Stravinsky en Sixten bespeelde Aart Bergwerff – organist te Breda en docent aan het Rotterdams Conservatorium – op zaterdagmiddag 31 juli het orgel.
  • De hoofdorganist van de Janskerk in Utrecht, Laurens de Man, sloot op zaterdag 7 augustus de serie zomerconcerten 2021 af met een speciaal programma rondom Wagner en Liszt.
  • Zaterdag 11 september 2011 stond in het teken van de Nationale Orgeldag (tevens Open Monumentendag). Om deze Nationale Orgeldag te vieren, werd een bijzondere muzikale manifestatie georganiseerd in de Lambertusbasiliek met “huis”organist Louis ten Vregelaar en het Sweelinck Koperkwintet onder leiding van trompettist Sebastiaan Haverkate. Hoogtepunt van deze feestelijke bijeenkomst was ongetwijfeld de uitvoering van de “Ouverture 1812” van Tsjaikovski, compleet met klokgebeier en kanonschoten.
  • Het laatste concert in 2021 vond op zaterdag 30 oktober plaats in de Kristalkerk met een uitvoering door sopraan Nanette Mans, (wederom) trompettist Sebastiaan Haverkate en organist Gerben Budding. Ten gehore werden gebracht werken van Händel, Scarlatti, Telemann, Manneke, Bach en Sweelinck.

Het bestuur van de orgelstichting is de provincie Overijssel en de gemeente Hengelo zeer erkentelijk voor het verstrekken van een subsidie om bovenstaand muziekprogramma in 2021 mogelijk te maken.

Ondanks het heersende corona-virus in 2021 – waardoor mensen voorzichtiger zijn geworden in het bezoeken van evenementen en concerten – kwamen naar de negen gehouden concerten ruim 1300 bezoekers. Een heel mooi resultaat.

Vanwege de vele onzekerheden rondom corona, heeft de werkgroep orgelreizen ook in 2021 geen activiteiten uitgevoerd.

Vanaf 2021 worden de concerten in de Lambertusbasiliek op een groot beeldscherm vertoond. Hiervoor is in 2020 en 2021 in samenspraak met het kerkbestuur de nodige technische apparaten aangeschaft zoals camera’s en geluidsapparatuur.

Namens de Stichting Orgelconcerten,
Cas van Kamperdijk.